Konspekt lekcji dla klasy I gimnazjum
Temat : Co może wyczarować wyobraźnia ?
Cele : Uczeń : - poznaje najistotniejsze fakty z życia Z. Herberta - potrafi zdefiniować pojęcie „wyobraźnia” - korzysta ze słownika wyrazów bliskoznacznych - wskazuje w wierszu przenośnie, epitety, porównania - umie odczytać sens metafory - uzupełnia notatkę do lekcji
Metody : praca z tekstem, „burza mózgów”, pantomima
Formy pracy : praca indywidualna, praca w grupach
Materiały : „Słownik wyrazów bliskoznacznych” pod red. S. Skorupki
Przebieg lekcji
I Wprowadzenie
1. Wybrany uczeń odczytuje pracę domową – dialog na temat życia i twórczości Z. Herberta 2. Chętni uczniowie prezentują scenki pantomimiczne: - Wypadek w lesie - Upragniony prezent – piesek - Wygrana w totolotka Komentarz nauczyciela : Co było potrzebne, aby prawidłowo odczytać sytuacje przedstawione przez koleżanki? (wyobraźnia, wrażenia wzrokowe ) 3. Co to jest wyobraźnia? Wybierz jedną z odczytanych definicji. ( załącznik nr 1 ) 4. Zapis tematu lekcji.
II Część właściwa lekcji
1. Odczytanie przez nauczyciela wiersza Z. Herberta pt. „Pudełko zwane wyobraźnią”.
2. Pierwsze reakcje uczniów.
3. Jak rozumiecie tytuł utworu? - wiersz jest pudełkiem zwanym wyobraźnią, - zawiera w sobie nieograniczoną fantazję
4. Jakim innym słowem można zastąpić wyraz pudełko? - „burza mózgów” - uczniowie podają swoje propozycje - jeden uczeń odczytuje wyrazy bliskoznaczne na podstawie słownika frazeologicznego 5. Podaj określenia do wyrazów: pudełko, szkatułka, kuferek, puszka, skrzynia. pudełko – cukierków szkatuła – drogocenna kuferek – zaczarowany puszka – Pandory skrzynia – czarodziejska
6. W jakich utworach literackich spotykacie szkatuły, kufry, puszki? ( baśnie, mity )
7. Powrót do wiersza – uczniowie czytają utwór z podziałem na role.
8. Jakie obrazy wywołały koleżanki? Zapisanie w zeszycie obrazów : - I drzewa, lasy, kukułka - II rzeka, góry, doliny - III miasto, wieża, mur - IV śnieg, drzewa, wieża, zegar
8. Skąd znacie wymienione elementy krajobrazu? ( z otaczającej nas rzeczywistości)
9. Przez 10 minut uczniowie samodzielnie wypełniają Kartę prac.
Karta pracy ucznia
Celem ćwiczenia jest wskazanie w wierszu środków stylistycznych. 1. W jaki sposób w wierszu mówi się o lesie? Wypisz przenośnię. ................................................................................ ........................................... 2. Jak określa autor rzekę? Wypisz przenośnię. ................................................................................ ........................................... 3. Jakie są wieża, dom? Wypisz epitety, porównanie. ................................................................................ ........................................... 4. Co dzieje się ze śniegiem? Wskaż przenośnię. ................................................................................ ............................................
Nauczyciel ocenia efekty pracy trzech uczniów, następnie formułuje wniosek: Rzeczywiste elementy krajobrazu przedstawione są w poetycki sposób.
10. Kto wywołał obrazy przedstawione w utworze? (czarodziej – podmiot liryczny )
11. W jaki sposób czarodziej wywołał te obrazy? Podaj cytaty. ( Podmiot liryczny zastosował słowa – klucze, zaklęcia – czasowniki w trybie rozkazującym.)
12. Przyjrzyj się kompozycji wiersza. Przeczytaj pierwszą i ostatnią strofę. Jaki element się powtarza? ( zegar )
13. Co symbolizuje zegar ? ( upływający czas, przemijanie )
14. Jak poeta nazywa zegar ? Dopisz skojarzenia do tych wyrazów. zegar --------------- sowa krajobrazu
przemijanie mądrość świat
15. Jaka myśl została zawarta w tej metaforze? - przemijanie jest mądrością świata - jest ponad wszystkim ( na szczycie ), wszystko mu podlega
III Podsumowanie rozważań
Nauczyciel rozdaje kartki z tekstem. Uczniowie mają uzupełnić notatkę i wkleić ją do zeszytu.
„Pudełko zwane wyobraźnią” ukazuje potęgę ................. ludzkiej, moc ............, która zdolna jest wywołać ....................... ........................... . Wiersz zawiera filozoficzną sentencję : przemijanie .......... .................. ..................... (załącznik nr 2)
IV Praca domowa Do wyboru: 1. Jesteś znanym plastykiem. Na kartce A4 namaluj ilustrację do wiersza ”Pudełko zwane wyobraźnią”. Twoja praca ozdobi klasową galerię. 2. Puść wodze fantazji i napisz „Bajkę na dobry sen”.
Załącznik nr 1 I Wyobraźnia to twierdzenie niezgodne z rzeczywistością, wypowiedziane z zamiarem wprowadzenia kogoś w błąd. II Wyobraźnia jest to zdolność tworzenia w myśli pewnych obrazów. III Wyobraźnia to zgodność z rzeczywistością, prawdziwość, brak kłamstwa, udawania.
Załącznik nr 2 „Pudełko zwane wyobraźnią” ukazuje potęgę myśli ludzkiej, moc wyobraźni, która zdolna jest wywołać fantastyczne obrazy. Wiersz zawiera filozoficzną sentencję: przemijanie jest mądrością świata.
Autor: Dorota Prajsnar
|